FANDOM

Wiki-wordmark
Portal2

Portal on Valven kehittelemä pelisarja, johon kuuluu kaksi peliä (Portal ja Portal 2) sekä lukuisia laajennuksia. Ensimmäinen Portal-peli ilmestyi lokakuussa 2007. Portal-pelit ovat pulmapelejä, ja yleisin tavoite onkin ratkaista eteen tulevat testit ja pulmat.

Portal-pelit kertovat Chell-nimisestä nuoresta naisesta, joka on koehenkilönä Aperture Science -tiedeyrityksen Elämyskeskuksessa. Chellin testien suoritusta valvoo robotti, joka latelee sille ohjelmoituja ohje- ja kannustuslauseita. Pikkuhiljaa robotin puheet alkavat kuitenkin käydä oudommiksi ja oudommiksi, ja testeistä tulee aina vain vaarallisempia. Pian Chell huomaakin, että kakkua palkkioksi lupaileva robotti onkin ainoa laitoksessa hereillä oleva älyllinen olento, jonka päämääränä on ensin testata Chellillä ja lopuksi tappaa hänet. Näinpä Chell päätä paeta laitoksesta hengissä, mutta helppoa se ei ole, sillä murhanhimoinen robotti tuntuu hallitsevan paikan jokaista kolkkaa ja paneelia.

Virallinen materiaali Muokkaa

Pelimekaniikka Muokkaa

Avainasemassa Portal-peleissä ovat tietenkin portaalit. Pelaajalle luovutetaan kunkin pelin alussa Aperture Sciencen Kannettava portaalilaite, jonka avulla pelaaja voi ampua kaksi toisiinsa liitettyä portaalia kuukivisiin pintoihin. Kulkemalla sinisestä portaalista sisään ja oranssista ulos ja päinvastoin tulee pelaajan suorittaa ongelmia taso tasolta.

Testikammioissa on tavoitteena saada auki ovi, josta sieltä pääsee ulos. Yleisin tapa on asettaa Raskas varastokuutio painikkeen päälle, mikä avaa oven.