FANDOM

"Emme ole vielä saaneet täysin selville mitä elementtiä se on, mutta kerronpa tämän: Se on eloisa, EIKÄ se pidä ihmisluuragosta."
Cave Johnson, Portal 2.

Geelit ovat Aperture Sciencen kehittämiä testivälineitä. Geelejä käytetään pelissä Portal 2. Niitä on kolmenlaista:

  • Hylkimisgeeli — On joustavaa ja pompauttaa esineet ja ihmiset korkealle ilmaan.
  • Liukumisgeeli — On liukasta ja mahdollistaa sitä pitkin liukumisen ja nopeamman juoksun.
  • Muuntogeeli — Mahdollistaa portaalien ampumisen minne tahansa.

Taustaa Muokkaa

Hylkimis- ja liukumisgeelit ovat eristyslasikuidun johdannaisia, jotka suunniteltiin olevan makeampia ja myrkyttömimpiä. Cave Johnson mainitsee, että tuntemton elementti saa aikaan hylkimisgeelin ominaisuudet, mutta varoittaa koehenkilöitä, ettei se elementti "pidä ihmisluurangosta". Sama pätee luultavasti liukumisgeeliinkin. Geelejä myytiin aluksi hyytelömäisenä ruokavaliovastineena, mutta vedettiin myynnistä ostajille tullessa katastrofaalisia oireita. Sitten geelit otettiin testikäyttöön.

Muuntogeelin kehitti Johnson hetken mielijohteesta. Hän osti 70 miljoonan dollarin edestä kuukiviä ja teki niistä geeliä muiden yhtiön geelien tavoin. Silloin hän sai vakavan kuupölymyrkytyksen. Geeli oli kuitenkin mainiota portaalien tartuntapintaa. Cave ajatteli, että geelin testaamisella saataisiin jotenkin selville parannuskeino hänen sairauteensa.

Kaikki kolme geeliä tarttuvat kiinteälle pinnalle, mikä antaa kyseiselle pinnalle geelin ominaisuudet. Edellisen geelin ominaisuudet pinnalla katoavat, jos päälle kaadetaan toista geeliä. Geelit lähtevät vedellä.

Kaikki geelit jäivät käytöstä, kun vanhat Aperturen laboratoriot suljettiin. Geelit pystyy kuitenkin pumpaamaan myös uuteen laitokseen.

SaavutuksetMuokkaa

Nimi Kuvaus
Hylkimistrophy Vertikaalisesti rajoittumaton Saat kun suoritat Pumppausasema alfan Elämyspallo 1:en luvussa 6.
Liukumistrophy Kitkatonta menoa Saat kun suoritat Pumppausasema betan Elämyspallo 1:en luvussa 7.
Muuntotrophy Valkopesu Saat kun suoritat Pumppausasema gamman Elämyspallo 1:en luvussa 7.
Schrödingertrophy Schrödingerin koppi Ota siniseksi maalattu kuutio kiinni ennen kuin se koskettaa maata luvussa 6.

Trivia Muokkaa

  • Portal 2:een suunniteltiin myös tartuntageeliä, mutta ajatuksesta luovuttiin, kun se sai pelitestaajat voimaan pahoin.
  • Hylkimis- ja liukumisgeelien idea saatiin opiskelijapelistä Tag: The Power of Paint. Myös Portal 2:sta poistettu tartuntageeli esiintyy siinä.