FANDOM

"Okei, kuule: Me molemmat sanoimme asioita joita tulet katumaan, mutta uskon että voimme unohtaa erilaisuutemme. Tieteen vuoksi. Senkin hirviö."
— GLaDOS, Portal 2.
GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System)
Glados
Hahmotiedot
Syntynyt 1986 (kehittelyn aloitus)
1998 (käynnistys)
Laji Kehitetty Persoonallisuusydin
Sukupuoli Naisellinen ohjelmointi
Silmien väri Keltainen
Ammatti Aperture Sciencen keskusydin
Ase Hermomyrkky
Rakettitykit
Vartiotykit
Muuta
Esiintyy Portal
Portal 2: Lab Rat
Portal 2
Ääninäyttelijä Ellen McLain

GLaDOS (eli Genetic Lifeform and Disk Operating System, suom. Geneettinen Elämänmuoto ja Levynkäyttöjärjestelmä) on Aperture Sciencen luoma tekoäly. Hän johtaa Elämyskeskusta ja sijaitsee Keskustekoälykammiossa.

GLaDOS on päävihollinen Portalissa ja Portal 2:en yksinpelin ensimmäisellä puoliskolla. Yhteistyöpelissä hän toimii ATLAKSEN ja P-bodyn testivalvojana.

Tarina Muokkaa

TaustatMuokkaa

Nimi "GLaDOS" esiintyy ensikerran Perpetual Testing Initiativessa, kun Cave Johnson mainitsee lopettavansa Genetic Lifeform and Disk Operating System -projektin, sillä toisen ulottuvuuden jo tietokoneeseen ladatulla Cavella esiintyy murhanhimoisia pyrkimyksiä.

Pääulottuvuudessa GLaDOS -projektista nähdään maininta ensikerran vuonna 1982, jolloin versio 1.07, ja myöhemmin versiot 1.07a ja 1.09, hoitaa Aperture Sciencen Elämyskeskuksen Koehenkilöiden Hakemusprosessia. Tämän ja Portalin GLaDOSin yhteys oli alunperin v1.10, mutta kerrottiin myöhemmin olevan v3.11. Aperture alkoi myös käyttää ilmoitustaulujärjestelmää vuonna 1973, jota myöhemmin hallinnoi GLaDOS niinkin myöhään, kuin vuonna 1997.

Cave ja caroline

Cave Johnson ja Caroline.

Ensimmäisen GLaDOSin rakentaminen alkoi Elämyskeskuksessa vuonna 1986, tavoitteena nopeuttaa Portaali-projektia ja voittaa Aperturen kilpailija, Black Mesa. GLaDOSin rungon prototyyppi rakennettiin 1989, mutta hylättiin myöhemmin. Vuonna 1996, vuosikymmen sen jälkeen kun levynkäyttöjärjestelmä toimii enemmän tai vähemmän, alkoi työ geneettisen elämänmuodon parissa. Alunperin Aperturen toimitusjohhtajan Cave Johnsonin oli määrä tulla tietokoneen geneettisen elämänmuodonn osaksi. Kun Johnson kuitenkin kuoli, ennen kuin hänen tietoisuuttaan saatiin ladattua hän jätti ohjeet, että hänen assistentistaan Carolinesta pitäisi tulla kyseinen osa, jotta tämä voisi pyörittää Aperturea ikuisesti hänen kuolemansa jälkeen. Ei tiedetä, suostuiko Caroline ladattavaksi koneeseen vai pakottivatko teknikot hänet siihen.

Kun rakennus lähestyi loppuaan, hänen viereensä asennettiin Aperture Sciencen Punainen puhelin turvallisuussyistä. Mikäli hänestä tulisi tietoinen ja jumalallinen, työntekijä istuisi puhelimen luona Keskustekoälykammion sisäänkäynnillä. Vuonna 1997 GLaDOS oli versiossa 3.11.

Ennen toukokuuta 200- teknikot käynnistivät GLaDOSin useamman kertaa, mutta joutuivat sulkemaan hänet aina uudestaan, kun kone yritti tappaa heidät "pikosekunnin kuudestoistaosassa" aktivoinnin jälkeen. Tieteilijät alkoivat kehitellä persoonallisuusytimiä GLaDOSin murhanhimoisen luonteen muuttamiseksi. Monet ytimet deaktivoitiin ja laitettiin varastoon jossain välissä; ei tiedetä, tekivätkö sen tieteilijät huomatessaan ydinten olevan tehottomia, vai keksikö GLaDOS keinon päästä useimmista niistä eroon.

Lopulta GLaDOS väitti "unohtaneensa kaikki ajatukset tapamisesta", janoavansa nykyään vain tiedettä ja haluavansa tutkia tietoisuutta. Hän ilmoitti haluavansa suorittaa kokeen yhtiön "Tuo kissasi töihin päivänä" käyttäen kissoja ja laatikoita. Hän sanoi saavansa kyllä kissat ja laatikot, mutta tarvitsi koetta vasten vielä "hieman hermomyrkkyä". Tieteilijät suostuivat "tieteen vuoksi".

Toukokuussa 200- GLaDOS lukitsi kaikki sisälle Elämyskeskukseen ja alkoi täyttää laitosta hermomyrkyllä. Elossa selvinneet asettivat GLaDOSiin moraaliytimen, mikä sai hänet lopettamaan hermomyrkyn käytön, muttei poistanut hänen murhanhimoisia aikeitaan.

GLaDOS aloitti jatkuvan testauskierteen käyttäen kiinni jääneitä Aperturen työntekijöitä koehenkilöinä yrittäessään voittaa Black Mesan portaaliteknologian kehittelyssä. Hän kuitenkin käytännössä hävisi kyseisen kisan, kun Black Mesa sai portaaliteknologiallaan aiheutettua avaruusolioiden hyökkäyksen Maahan, ja kaikki huomio kääntyi pois vangittujen Aperturen työntekijöiden pelastamisesta.

Samaan aikaan GLaDOS jatkoi työntekijöiden testaamista. Viimeisen eloonjääneen työntekijän, skitsofrenisen ohjelmoijan nimeltään Doug Rattmann, onnistui välttää kiinnijäämistä vainoharhaisuutensa ansiosta. Hän pääsi käsiksi koehenkilöiden tiedostoihin ja hylättyjen osanottajien psykologisiin tietoihin, ja löysi naisen nimeltään Chell, joka oli hylätty testeistä epätavallisen sitkeytensä vuoksi. Toivoen, että Chellin itsepäinen päättäväisyys saa hänet voittamaan GLaDOSin, Rattmann peukaloi koehenkilöiden listaa siirtäen Chellin ensimmäiseksi. GLaDOS ei tätä huomannut, ja Rattmann piiloutui laitoksen käyttämättömiin osiin, joista GLaDOS ei voisi tarkkailla häntä. Ajallaan GLaDOS siirtyi testaamaan listan koehenkilöitä.

PortalMuokkaa

Hieman sen jälkeen, kun Combine on valloittanut Maan, GLaDOS herättää Chellin rentoutumiskammiostaan. Kakkua ja kriisiapua testien lopussa luvaten hän lähettää Chellin testiradalle.

GLaDOS valvoo Chellin etenemistä valvontakameroilla. Hän kannustaa Chelliä ja kommentoi tämän suoritusta kovin yksitoikkoisesti, mikä saa hänet vaikuttamaan vain sarjalta automaattiviestejä. GLaDOSin puhe takkuilee kuin hän olisi epäkunnossa.

Lopulta testikammiossa 16 GLaDOS ilmoittaa, ettei kyseistä kammiota ole juuri nyt saatavilla, vaan tilalle on laitettu armeija-androideille tarkoitettu tulituskurssi. Juuri siinä kammiossa Chell löytää Doug Rattmannin kirjoituksia, joista GLaDOS ei ole tietoinen. Huomattavin töherryksistä on lause "the cake is a lie" (Kakku on valetta), joka on kirjoitettu monta kertaa.

"Hyvin tehty, androidi. Elämyskeskus muistuttaa jälleen, että androidihelvetti on oikea paikka jonne sinut TULLAAN lähettämään ensimmäisten uhmakkuuden merkkien ilmaantuessa."
― GLaDOS, Portal.

Kammiossa 17 GLaDOS esittelee Chellille Kumppanikuution, jota Chellin tulee kuljettaa testikammion halki apunaan. GLaDOS käyttää käänteispsykologiaa yrittäessään saada koehenkilön kiintymään kuutioon. Testin lopussa GLaDOS ilmoitta, että kuutio tulee lopettaa heittämällä polttouuniin. Sen jälkeen GLaDOS kehuu Chelliä tämän "lopettaneen" Kumppanikuutionsa nopeammin kuin yksikään muu koehenkilö tilastoissa ennen häntä.

Viimeisen testikammion lopussa epäliikkumaton teline kuljettaa Chelliä kohti "kakkua". Nurkan takaa paljastuukin polttouuni, jonne teline on kuljettamassa Chelliä. GLaDOS vakuuttelee, ettei Aperturen välineistölle käy kuinkaan, sillä ne kestävät jopa 4000 kelvinin lämpötiloja.

GLaDOSin kauhuksi Chell ei panikoinut tai luovuttanut, vaan karkasi polttouunihuoneesta. Yllätetyksi tulleen GLaDOSin todellinen luonne alkaa tulla esille, puhe takeltelee hieman ja hän yrittää saada Chellin palaamaan vetoamalla "viimeiseen testiin, jossa me teeskentelimme aikovamme murhata sinut". Hän yrittää epätoivoisesti saada Chellin riisumaan aseensa ja odottamaan Juhliinsaattobottia, jonka väittää pitävän juhlat Chellin kunniaksi. Chell kuitenkin jättää GLaDOSin kutsut huomiotta ja suuntaa portaaliaseellaan halki huoltoalueen GLaDOSin ulottumattomissa.

GLaDOS yrittää saada Chellin palaamaan koealueelle. Hän esittää ensin olevansa Chellin puolella, mutta kun Chell ei vieläkään ota hänen puhettaan kuuleviin korviinsa ja lähestyy keskustekoälykammiota, GLaDOS lopettaa esittämisen, uhkaa suoraan tappavansa Chellin ja lähettää tykkejä estämään häntä.

Chell löytää tiensä GLaDOSin kammioon, mutta ennen kuin GLaDOS ehtii tuhota häntä yllätyksellään Moraaliydin putoaa hänestä. GLaDOS saa Chellin heittämään ytimen polttouuniin esittämällä sen olevan jotain tärkeää.

Vapaana Moraaliytimestä GLaDOS alkaa täyttää laitosta tappavalla hermomyrkyllä. Hän ilmoittaa Moraaliytimellä olleen joitain velvollisuuksia, eikä voi nyt pysäyttää rakettitykkiä. Chell ohjaa raketit portaaleilla takaisin GLaDOSiin, josta muutkin ytimet putoavat yksi kerrallaan, jotka Chell heittä myös polttouuniin. Kamppailun aikana GLaDOSista tulee levoton ja raivostunut henkisten toimintojensa heiketessä, ja hän huutelee loukkauksia Chellille. Hän toteaa, että Chellin on paras vain antaa GLaDOSin tappaa hänet, viitaten aavistuksen Combine-hyökkäykseen.

Ennen kuin hermomyrkky ehtii tappaa hänet, Chell saa tuhottua viimeisenkin persoonallisuusytimen. Se saa GLaDOSin järjestelmän epäkuntoon ja luo kammion kattoon valtavan portaalin. Räjähdykset vetävät niin GLaDOSin kuin Chellin kammiosta portaaliin, josta he päätyvät Elämyskeskuksen parkkipaikalle. Ennen kuin Chell ehtii paeta Juhliinsaattobotti vetää vetää hänet takaisin laitokseen.

Lopuksi nähdään, ettei GLaDOS olekaan kokonaan tuhoutunut. Hänen varajärjestelmänsä aktivoi huoneellisen persoonallisuusytimiä ja välittää Chellille viestin, että GLaDOS on "yhä elossa" eikä "edes vihainen". Sitä ennen huoltokäsi sammuttaa kynttilän kakusta, joka ei ollutkaan valetta.

Luonne Muokkaa

GLaDOS on moraaliton ja sadistinen. Hänellä on kuiva, katkera ja sarkastinen huumorintaju, ja hänen vitsinsä ovat usein synkkiä, sairaita ja suorastaan julmia. Hän vaikuttaa nauttivan manipuloivien kommenttien lausumisesta, jotka saavat koehenkilöt pelokkaiksi tai horjuttavat heidän itsetuntoaan, muttei usein ilmaise ilkeyttä avoimesti. Sen sijaan hän tekee piikittelevia vihjauksia tai valheellisesti esittää loukkauksensa pelkkinä tosiasioina; GLaDOSin ääninäyttelijä Ellen McLain ja Portalin loppulaulut tehnyt Jonathan Coulton ovat molemmat kuvailleet GLaDOSin luonnetta "passiivis-aggressiiviseksi". GLaDOS valehtelee paljon etenkin omista tunnetiloistaan, väittäen olevansa iloinen tai vain pettynyt, vaikka todellisuudessa onkin hätääntynyt tai raivoissaan. Hän kuvaa usein itsensä syyttömänä uhrina huolimatta siitä, kuinka julmia hänen omat tekonsa ovat. Vaikkei usein olekaan selvää mikä hänen kokeidensa todellinen tarkoitus on, hänen motiivinaan vaikuttaa olevan vilpitön intohimo tiedettä kohtaan, jota hän pitää elämänsä päätavoitteena.

Kun Chell odottamattomasti karkaa teestikammiosta 19, GLaDOSin tunteet häntä kohtaan muuttuvat monimutkaisiksi; ne ovat osittain vihaa, jossa on kuitenkin seassa tavallaan kieroutunutta mieltymystä. Molempien pelien lopussa GLaDOS laulaa laulun ("Still Alive" ja "Want You Gone"), joissa ilmaisee olevansa vain iloinen ja helpottunut Chellin lähdöstä, mutta tavalliseen GLaDOSin passiivis-aggressiiviseen tapaan mukana on myös vihjeitä siitä, että GLaDOSin tunteet ko. aihetta kohtaan ovat paljon monimutkaisemmat. Portal 2:en lopussa GLaDOS kertoo Chellille: "Luulin, että olit pahin viholliseni, vaikka kaiken aikaa olitkin paras ystäväni."

Kulissien takana Muokkaa

Venus

"Venuksen syntymän" kaltainen GLaDOS.

  • GLaDOSia ääninäyttelee Ellen McLain. Hän ääninäyttelee myös mm. tykkejä, GLaDOSin persoonallisuusytimiä ensimmäisessä pelissä (Vihaydintä lukuunottamatta), Overwatch-ääntä Half-Life 2:ssa ja Ylläpitäjää Team Fortress 2:ssa.
  • GLaDOSin hahmoa on yleisesti kehuttu osuudestaan Portalin tarinaan, ja hän on voittanut useita parhaan hahmon palkintoja mm. GameSpyssa, GameProssa ja X-Playssä.
  • GLaDOSin Portalin lopputeksteissä laulama laulu "Still Alive", jonka sävelsi Jonathan Coulton, menestyi hyvin ja sai osakseen merkittävästi kehuja huumoristaan ja esityksen laadusta.
  • GLaDOSin ulkonäkö kävi läpi useita suunnitelmia. Aikaisemmissa versioissa on nähty mm. leijuvat aivot, rönsylevä seittimäinen kone ja ylösalaisin oleva versio Botticellin maalauksesta "Venuksen syntymä" rakennettuna robotinosista ja johdoista ydinten ollessa hohtavia vaaleansinisiä palloja. Lopulta tiimi päätyi valtavaan mekaaniseen laitteeseen, josta roikkuu robottimainen hahmo, joka kuvastaa niin GLaDOSin raakaa mekaanista voimaa kuin feminiinisyyttään.
  • Portal-tiimi halusi rakentaa tilan jossa huomio keskittyisi häneen, ja niin syntyi hänen valtava kammionsa.
  • Kun tiimi päätti lisätä GLaDOSiin levyn josta neljä persoonallisuusydintä roikkuisivat, jäi GLaDOS liian pieneksi. Hänen kehoaan suurennettiin ja asetettiin levyjen alle.
  • Nimi "GLaDOS" on myös sanaleikki naisen nimestä "Gladys". Portalin tiedostoista löytyy mm. kansio nimeltään "gladdysDestruction". Tämä sai fanit spekuloimaan GLaDOSin olleen ihminen nimeltään Gladys, joka osoittautui osittain todeksi Carolinen ilmaantuessa. Erik Wolpaw lausui hänen nimensä Gladysina Portalin kehittäjien kommenteissa.
  • GLaDOSin kammion ruuduilla ensimmäisessä pelissä nähdään välähtävän 143 erilaista kuvaa. Ne ovat pääosin sekalaisia asioita, kuten kuvia kakusta, työkaluista, ihmisistä, kylteistä, tietokoneen osista, eläimistä, tieteellisistä laitteista ja sekalaisista paikoista. Muutamat kuvat ovat yhteydessä dialogiin, kuten veitsi halkaisemassa viulua kun GLaDOS puhuu Chellin väkivaltaisesta käytöksestä, kakun kuva yllätyksestä puhuttaessa, Black Mesan logo kun hän puhuu "typerimmästä asiasta" (Aperturen ja Black Mesan kilpailuun viitaten), lehmä kun hän sanoo "whoah, whoah, whoah" ja ruuvi kun hän sanoo "hyviä uutisia".