FANDOM

"Hän on laitoksen selkäranka. Nätti kuin postikortti kanssa. Sori jätkät. Hän on naimisissa. Tieteen kanssa."
Cave Johnson, Portal 2.
Caroline
Caroline
Hahmotiedot
Kuollut GLaDOSin käynnistyksen aikoihin
Laji Ihminen
Sukupuoli Nainen
Hiusten väri Ruskea
Ammatti Assistentti (ennen),
Aperture Sciencen toimitusjohtaja (1980-luvun loppupuolelta toukokuuhun 200-)
Muuta
Esiintyy Portal 2
Ääninäyttelijä Ellen McLain

Caroline oli Aperture Sciencen toimitusjohtajan Cave Johnsonin assistentti. Hänen äänensä kuullaan vain nauhoituksilla. Cave kutsui häntä "laitoksen selkärangaksi", ja toivoikin Carolinen johtavan laitosta hänen kuolemansa jälkeen.

Tarina Muokkaa

TaustatMuokkaa

Caroline oli Johnsonin assistentti Aperturen alkuajoista lähtien. Kun Johnson huomasi olevansa kuolemansairas, hän yritti huijata kuolemaa laittamalla Aperturen tiedemiehet kehittelemään tietokoneverkoston, johon hänen tietoisuutensa ladattaisiin. Hän ilmoitti kuitenkin, että mikäli kuolisi ennen projektin valmistumista, Caroline nousisi yhtiön johtoon hänen paikalleen. Johnson kertoi, että Caroline täytyisi todennäköisesti pakottaa rooliin, koska muuten kieltäytyisi vaatimattomuudessaan. Hän ilmoitti myös, että hänen puolestaan Caroline voitaisiin vaikka laittaa kyseiseen tietokoneverkostoon hänen sijastaan, tehden Carolinesta käytännössä kuolemattoman.

Jossain vaiheessa Carolinen mieli siirrettiin tekoälyverkostoon, josta piti tulla Elämyskeskuksen Geneettinen Elämänmuoto ja Levynkäyttöjärjestelmä (Genetic Lifeform and Disk Operating System). Tekoäly osoittautui kuitenkin psyykkisesti epävakaaksi ja äärimmäisen vaaralliseksi, yrittäen tappaa tiedemiehet pikosekunnin kuudestoistaosassa aktivointinsa jälkeen. Jossain välissä luomisensa ja Portal 2:en tapahtumien välillä GLaDOS menetti tietoisuutensa yhteyden Carolinen etukäteen ladattuihin muistoihin, eikä siksi tiennyt omaa alkuperäänsä.

Portal 2Muokkaa

Carolinesta kuullaan vain muutama lyhyt äänite vanhan Aperturen puolella. Cave Johnson mainitsee hänet muutaman kerran puhuen hänestä hyvää.

Keskuskoneestaan irroitettu GLaDOS on läpi vanhan Aperturen halki kulkevan Chellin mukana, ja reagoi vahvasti Carolinen ääneen. Hän ei aluksi muistanut kuinka tiesi Carolinen, mutta vaipui pian järkyttyneeseen hiljaisuuteen muistaessaan alkuperänsä. Tässä vaiheessa Carolinen muistot ja persoonallisuus alkavat tulla esiin pikkuhiljaa omatunnon tavoin. Vaikka GLaDOS on yhä sarkastinen ja hankala itsensä, hän asenteensa Chelliä kohtaan muuttuu hieman.

Kun GLaDOS saa taas laitoksen hallintaansa, hän kiittää Chelliä avusta jälleen löytää hänen ihmistunteensa - ja kyseisten tunteiden lähteen: Carolinen persoonallisuuden. GLaDOS väittää heti turhia haikailematta poistaneensa viimeisetkin rippeet Carolinesta mitä hänessä oli jäljellä, vaihtaen pian asennettaan kuin siirtyen takaisin omatunnottomaan itseensä. Tästä huolimatta GLaDOS päästää lupaamansa mukaan Chellin vapaaksi tätä vahingoittamatta, vaikka väittääkin tekevänsä niin vain koska Chellin tappaminen on liian vaikeaa. Pelin loppulaulussa "Want You Gone" hän ilmaisee omaavansa ristiriitaisia tunteita Chellin lähdöstä ja laulaa "Now little Caroline is in here too" ("Nyt pikku-Caroline on täällä myös"), joten on mahdollista ettei hän todellisuudessa poistanutkaan Carolinea.

Yhteistyöpelissä GLaDOS ei juuri tunteile, vaan piikittelee testirobotteja surutta ja väheksyy ihmisiä. Pelin loppua kohden GLaDOS ilmaisee kuitenkin taas hieman tunteitaan, mutta on mahdollista tämän olevan vain GLaDOS itse eikä Carolinen persoonallisuus.

Luonne Muokkaa

Carolinesta ei tiedetä paljoakaan, onhan hänellä vain pari lyhyttä vuorosanaa. Hän vaikuttaa uskolliselta ja innokkaalta assistentilta. GLaDOSin kommentit antavat ymmärtää, että hän ihaili Johnsonin intohimoa, päättäväisyyttä ja agressiivisuutta, ja avoimuuttaan kyseisten luonteenpiirteiden ilmaisusta.

Johnson taasen kunnioitti Carolinea, ja ylisti tämän omistautumista ja luotettavuutta. Hän kertoo Carolinen olevan "naimisissa tieteen kanssa", joten Carolinen intohimo tiedettä kohtaan saattaa olla GLaDOSin testausinnon alkuperä. Johnson sanoi myös Carolinen olevan ehkä hieman liiankin vaatimaton henkilö, joka aliarvioi omat kykynsä.

Vaikka Caroline vaikuttaakin olleen GLaDOSta empaattisempi ja moraalisempi, ei hänkään tunnu olleen liiemmin kiinnostunut henkilökunnan tai koehenkilöiden oloista.

Saavutukset Muokkaa

"Nuo ihmiset muotokuvassa. He näyttävät niin tutuilta..."
― GLaDOS, Portal 2.
Nimi Kuvaus
Ladytrophy Leidin muotokuva Saat, jos löydät muotokuvan Cave Johnsonista ja Carolinesta piilotetusta toimistosta luvun 7 ensimmäisen testikammion lopusta.

Trivia Muokkaa

  • Eräässä Doug Rattmannin töherryksessä on kuvattu GLaDOSin aktivointi, jossa GLaDOS itse nähdään hieman kauempana, ja edessä on hermomyrkkyyn kuolevia tiedemiehiä. Miesten keskellä on kirkuva nainen, jolle hermomyrkyllä ei näytä olevan mitään vaikutusta.
  • Portal 2:n kommenttiraidassa kerrotaan, että Carolinen tilalla oli alunperin toinen hahmo nimeltään Greg. Hänellä oli kuitenkin niin vähän vuorosanoja, ettei uuden ääninäyttelijän palkkaamisessa ollut järkeä. Sen sijaan he kirjoittivat assistentin naiseksi käyttääkseen GLaDOSin ääninäyttelijää Ellen McLainia, jolloin syntyi ajatus GLaDOSin taustatarinasta.
  • Caroline sai nimensä Jay Pinkertonin äidin mukaan. Sattumalta, se tarkoittaa "vapaata naista".