FANDOM

"Tässä seuraavassa testissä on tykkejä. Muistat kai ne? Ne ovat vaaleita, pyöreähköjä juttuja täynnä luoteja. Ei odotas, tuo olet sinä viiden sekunnin päästä. Onnea."
GLaDOS, Portal 2.
Tykki

Aperture Sciencen Vartiotykit (engl. Aperture Science Sentry Turrets), tai vain Tykit (engl. Turrets), ovat Aperture Sciencen kehittelemiä aseita, joita käytetään Elämyskeskuksessa.

Tykit ovat paitsi tärkeitä koevälineitä, ne myös suojelevat laitoken tiettyjä alueita ja niitä käytetään armeija-androidien testaamiseen.

Toiminta Muokkaa

Tykit eivät liiku, vaan ne seisovat paikoillaan yhteen suuntaan katsoen. Nähdessään liikettä, niiden laaserit hakeutuvat kohteeseen ja ne alkavat ampua sitä kohti. Kohteen poistuessa niiden näkökentästä ne lopettavat ampumisen ja niiden laaserit siirtyvät taas vakioasentoonsa suoraan eteenpäin. Tykit saa toimintakyvyttömäksi kaatamalla ne, jolloin ne alkavat ampua suoraan eteensä hetken verran, kunnes menevät kiinni.

Saavutukset Muokkaa

Peli Nimi Kuvaus
Turrethit Portal Omien tulitus Kaada tykki toisella tykillä.
Camerahit Portal: Still Alive Kamera lisää 5 kiloa Kaada tykki kameralla.
Feelinglikefloating Portal: Still Alive Kuin leijuen Vie tykki materianvapautuskentästä.
Aerialturret Portal 2 Lentotykki Sinkauta tykki ilmaan hyppylevyllä.
Nohardfeelings Portal 2 Ei kanneta kaunaa Pelasta tykki lunastukselta luvussa 5.